Stageverslag Sportsclub

1.  Sportsclub Drachten

 

1.1 Inleiding

 

De stage zou oorspronkelijk plaats vinden bij Palestra in Dokkum, maar die plannen werden gewijzigd. Palestra had net de Sportsclub in Drachten overgenomen. De Sportsclub werd helemaal verbouwd naar de formule van Palestra. Een speciaal aspect van Palestra is dat ze een Milon Cirkel hebben. Dit is een nieuw fitness systeem wat ongelofelijk populair bleek te zijn en heeft nu in Dokkum ongeveer 500 gebruikers. Het is een korte full-body workout van 35 minuten op apparaten. Innovatieve aan de apparaten is dat ze heel toegankelijk zijn voor sporters zonder ervaring met krachttraining en dat het sporten erg veilig is. De kans op een blessure in de Milon Cirkel is nihil. Verder in dit verslag zal de Milon Cirkel verder uitgelegd worden. Omdat de Milon cirkel zo erg aansloeg in Dokkum heeft Palestra besloten om ook een Milon Cirkel in Drachten te plaatsen. Dit is niet zomaar een beslissing aangezien een Milon Cirkel een grote investering is,  de Milon Cirkel kost namelijk ongeveer anderhalve ton.

De voorwaarde die ons gesteld werd om stage te lopen bij Palestra was dat er een cursus Milon Cirkel gevolgd zou worden. Dit omdat we dan in beide locaties inzetbaar zouden zijn. Na de tweedaagse cursus werd vrij snel duidelijk dat de stage bij de Sportsclub in Drachten gelopen zou worden. Door de cursus waren we vaardig en konden we zo helpen de Milon Cirkel op te zetten in Drachten. We zouden assisteren om mensen in te stellen op de apparaten en bestaande leden uit te nodigen voor een proefles op de Milon cirkel.

 

1.2 The Sportsclub

 

Zoals eerder vernoemd is de sportschool ‘The Sportsclub’ in Drachten net overgenomen door Palestra Dokkum. De Sportsclub is daarna volledig verbouwd. Uit de reacties van de leden van de Sportsclub is de club volledig veranderd en is niks te herkennen van de oude club.

The Sportsclub is een grote, luxe sportschool met een ontzettend warme sfeer. De Sportsclub bevind zich in Drachten op de Raai, vlakbij de MBO school de Friese Poort. Het ligt dichtbij de binnenstad van Drachten en is zeer goed bereikbaar zowel met auto, fiets, bus en lopend.  Het aanbod is vooral na de verbouwing erg groot. De Sportsclub biedt per week meer dan 80 groepslessen aan, heeft tegenwoordig een Milon cirkel, is enorm toegankelijk voor ouderen met een beperken omdat ze Fysiogym en Milon aanbieden en daarnaast nog onbeperkt fitness en sauna. Voorbeelden van groepslessen die de Sportsclub aanbied zijn TRX-lessen, Bodypump, Spinning, Body Combat en Senior Fit. (Sportsclub, 2014) De Sportsclub heeft 3 enorme ruimtes waar groepslessen in gegeven kunnen worden. Daarnaast heeft de club een ruime parkeergelegenheid.

De groepslessen worden erg goed bezocht. De instructeurs motiveren hun klanten enorm. Een voorbeeld hiervan is de TRX-les. Hierin worden de deelnemers volledig afgemat met een full body workout door middel van de TRX band. Deze groepsles wordt vooral bezocht door de jongere leden van de Sportsclub. De les is enorm zwaar, maar elke deelnemer houdt er een enorm voldaan gevoel aan over.

Naast de groepslessen biedt de Sportsclub nog veel meer aan. De club heeft een Kidsclub. Hier kunnen de leden hun kinderen tijdelijk achter laten zodat ze zelf kunnen sporten. De kinderen vermaken zich prima met kleuren en spelletjes als hun ouders of verzorgers aan het sporten zijn.

Andere diensten van de Sportsclub zijn de sauna en de zonnebank. Er staat een sauna in zowel de mannen kleedkamer als de vrouwenkleedkamer. Deze kan op aanvraag van de leden altijd aangezet worden. Voor de zonnebank moeten de leden echter een aparte kaart kopen.

De sfeer in de sportschool is enorm warm en gemoedelijk, bijna dorps. Ondanks de Sportsclub veel verschillende doelgroepen heeft die er sporten is de sfeer altijd super. Van bejaarden met een fysieke beperking tot de bodybuilders, iedereen gaat respectvol met elkaar om.

Naast de fitness en groepslessen heeft de Sportsclub als extra faciliteit een sauna. Hier wordt dan ook dankbaar gebruikt van gemaakt door de leden. Na de verbouwing is er ook ruimte in de sportschool gecreëerd voor particulieren. In de sportschool hebben een diëtist en een fysiotherapeut nu hun eigen kantoor gevestigd. De fysiotherapeut kan zo in de sportschool met de cliënten trainen en zo een perfecte begeleiding garanderen. Nu kunnen de leden van de Sportsclub gemakkelijk en snel worden doorgestuurd.  De Sportsclub heeft ook een zonnebank. Hier mogen de leden een strippenkaart voor kopen en er zo dan gebruik van maken.

 

1.3 MVDS

Aan de hand van het ‘MVDS-model’ gaan we de missie, visie, doelstelling en strategie van de Sportsclub weergeven.

Missie

Iedere organisatie heeft een bepaalde identiteit, een bestaansreden. Dat wordt de missie genoemd. De missie geeft aan wat de organisatie wil betekenen voor haar belanghebbenden, zoals aandeelhouders, klanten, medewerkers en andere belanghebbenden. (Hoogers, 2011)

De Sportsclub wil ervoor zorgen dat mensen sporten met een lach, bezig zijn met je gezondheid en er plezier in hebben. De Sportsclub maakt geen onderscheid tussen jong, oud, dik en dun. De Sportsclub staat voor iedereen open. (Sportsclub Drachten, 2014)

Visie

Een visie is een document dat helder antwoord geeft op de vraag: “Hoe zien wij onszelf in de wereld van morgen?” Een visie heeft verschillende functies. Het geeft richting aan de organisatie, inspireert en geeft het bedrijf de mogelijkheid zich te onderscheiden van andere organisaties. (Hoogers, 2011)

De Sportsclub staat voor kwaliteit door persoonlijke begeleiding te bieden met een glimlach, voor iedereen persoon een trainingsschema op maat aan te bieden en door middel van een groot aanbod van verschillende soorten sport een grote doelgroep aan te spreken. (Sportsclub Drachten, 2014)

Doelstelling

Een doelstelling is een van tevoren vastgelegd doel of streven dat men probeert te behalen. Doelstellingen worden vaak met behulp van het SMART-principe vastgelegd. (Ensie, 2014)

De doelstelling voor de Sportsclub is als volgt: het beste fitnesscentrum worden van Drachten en omstreken. Dit doel moet worden bereikt door innoverend en onderscheidend te zijn. Voorbeeld van innoverend zijn is hun aankoop van het concept ‘Milon Cirkel’. Dit concept hebben nog maar heel weinig sportscholen in Nederland.

Strategie

De strategie volgt op de visie. De strategie geeft aan “hoe” de organisatie haar doelen gaat bereiken. Op welke manier maakt de organisatie de visie werkelijkheid? De strategie is gericht op het waarborgen van de continuïteit van de organisatie op langere termijn. (Hoogers, 2011)

De Sportsclub heeft een aantal speerpunten waar het zich op richt. Eén speerpunt is de persoonlijke begeleiding die de Sportsclub biedt.

Omdat de Sportsclub pas geleden overgenomen is zit de club nog in een reorganisatie. Het is voor de medewerkers nog even wennen aan het nieuwe beleid. De vorige eigenaars maakten er zogezegd ‘een potje van’. De nieuwe eigenaar, ook de eigenaar van Palestra in Dokkum, wil graag de formule die in Dokkum succesvol is ook toepassen op Drachten.

De succesvolle formule is vooral gebaseerd op persoonlijke aandacht voor de klant. Klanten moeten zich gewaardeerd en speciaal voelen. Klanten willen dat ze opgemerkt worden en dat ze gezien zijn. Dit kan door middel van een praatje, maar het kan al bereikt worden door bijvoorbeeld oogcontact en een duim. Klanten moeten zich dus absoluut serieus genomen voelen en speciaal, niet zomaar één van de velen. De klant moet zogenaamd verwent en gepamperd worden. Al deze verschillende aspecten kunnen gezien worden als de Palestra-methode. (Clubmanager & Roemers, 2014)

Het is absoluut niet het geval dat de Sportsclub dit niet deed voor de overname en de verbouwing. Alleen doet Palestra dit veel gestructureerder en met een systeem. De medewerkers moeten de klanten met een lach ontvangen en oprecht interesse tonen.

De medewerkers moeten ook wennen aan de vernieuwde abonnementsvormen. Voorheen waren er abonnementen zoals dagpassen en dat men kon sporten voor speciaal tarief in de daluren. Deze abonnementen zijn nu geschrapt. De enige twee abonnementsvormen nu zijn een weekabonnement onbeperkt fitness en groepslessen, en het Milon abonnement. Bij het Milon abonnement kan de klant alles onbeperkt gebruiken.

De missie van de Sportsclub is om alle klanten op een zo plezierige, veilige en uitdagende manier te laten sporten en resultaat de laten behalen.

De manier waarop de Sportsclub de missie is vooral via persoonlijke aandacht voor de klant, professionele begeleiding, maatwerk en door een ruim aanbod aan sportmogelijkheden. Met de Milon cirkel heeft de Sportsclub een middel waarmee resultaat gegarandeerd wordt. (Milon, 2013) Hier kan handig gebruikt gemaakt van worden. In combinatie met de Milon cirkel en oprechte aandacht voor de klant wordt resultaat absoluut gegarandeerd. (Milon, 2013)

 

 

 

 

 

 

 

2.  Stage opdrachten

 

In de schriftelijke opdrachten voor het vak stage wordt gekeken naar het ondernemerschap binnen de sportschool. In deze schriftelijke opdrachten zal de stijl van leiding geven, de werkzaamheden van de medewerkers van de Sportsclub en de drijfveren van de sporters van de Sportsclub behandeld.

 

2.1 Stijl van leidinggeven

        

In deze opdracht is het de bedoeling de manier van leidinggeven van de leidinggevende in kaart te brengen. Eerst zal er uitgelegd worden wat er onder leiderschap wordt verstaan. Aan de hand daar van zullen we een beeld schetsen over de leidinggevende van de Sportsclub in Drachten, Robert de Vries.

Wat is leiderschap?

Leiderschap is richting geven, inspireren en zorgen voor voortgang in de gewenste richting. (Veer, 2011)

De manier van leiding geven die het beste bij Robert past is die van participatief leiderschap. De werknemers hebben veel inbreng en mogen gerust hun mening geven over de stand van zaken, maar uiteindelijk is Robert degene die de knoop doorhakt en de beslissing neemt.

 

De afgelopen jaren heeft Robert samen met het aanwezige personeel het gehele fitnesscentrum gerund. De eigenlijke eigenaar was zelden tot nooit aanwezig. Uiteindelijk is het fitnesscentrum overgenomen door Palestra-Dokkum. Zoals bij elke overname zijn er bepaalde veranderingen doorgevoerd. Ook hier is de gehele inrichting veranderd.

 

Robert is nog steeds de filiaalmanager. Hij laat zijn participatieve manier van leiderschap onder andere zien bij beslissingen. Zoals eerder vermeld heeft de groep veel inbreng, maar neemt hij de uiteindelijke beslissing. Als reden hiervoor word genoemd dat hij ook verantwoordelijk word gehouden voor die beslissingen.

 

Bij een meningsverschil gaat Robert ook niet meteen op zijn strepen staan. Er word dan getracht door middel van een goed gesprek eruit te komen. Robert zal niet meteen je gaan aanvallen op dingen die fout worden gedaan, maar probeert dit juist op een nette manier over te brengen. Robert geeft dan voorbeelden van hoe die bepaalde situatie ook kon worden aangepakt. Men kan Robert zien als een deel van de groep, Robert staat niet duidelijk boven de rest van de werknemers.

 

Een paar mooie voorbeelden waaruit blijkt dat Robert de manier van participatief leiderschap toonde was tijdens de verbouwing. Nadat het gehele gebouw was leeg gehaald en opnieuw moest worden ingericht, mocht het gehele personeel met ideeën komen. Iedereen heeft een ander inzicht in hoe het totaal plaatje moet worden.  Robert luisterde naar de verschillende ideeën, maar heeft uiteindelijk zelf de beslissing genomen over de nieuwe inrichting.

 

Het is mooi om te zien hoe Robert met het personeel omgaat. Het contact tussen Robert en het personeel is vooral heel sociaal en rustig. Er is ook altijd plek voor een dolletje tussendoor. Als men voor het eerst komt binnen lopen dan zou men niet meteen kunnen zien dat Robert de baas is, maar bij belangrijke beslissingen neemt Robert zijn verantwoordelijkheid en hakt zelf de knoop door.

 

 

2.2 Portret werkzaamheden

 

Binnen de fitness zijn er verschillende taken en verantwoordelijkheden. Voor opdracht 2 hebben we 2 medewerkers van de Sportsclub een week gevolgd om te kijken wat hun werkzaamheden zijn.  We zullen de werkzaamheden van fitnessinstructeur Robert Spoelstra en van clubmanager Robert de Vries volgen.

Werkzaamheden Robert Spoelstra;

Robert is al een aantal jaren werkzaam als fitnessinstructeur bij de Sportsclub in Drachten als fitnessinstructeur. Echter, is fitness begeleiden lang niet het enige wat Robert doet bij de Sportsclub. Hier een korte opsomming van de werkzaamheden van Robert Spoelstra;

ü  Fitnessinstructeur

ü  Milon Cirkel begeleider

ü  Receptie/Balie

ü  Schoonmaken ’s avonds

ü  Groepslessen

ü  Klussen en andere voorkomende werkzaamheden

De functie van Robert heet Fitnessinstructeur, maar zoals hierboven al vermeld doet Robert veel meer voor de Sportsclub. Robert geeft veel groepslessen in de Sportsclub. Omdat hij ervaring heeft met vechtsporten heeft, geeft hij groepslessen als Body Combat, Karate en Total Fitness. Echter geeft hij meer groepslessen. Robert geeft ook Pilates, 65+ Fitness en TRX.

Sinds de verbouwing staat er ook een Milon cirkel in de Sportsclub. Ook Robert heeft hierin cursussen gevolgd en is nu dus ook inzetbaar om als Milon Cirkel instructeur te werken.

Robert heeft naast de Fitness en de groepslessen ook nog andere taken. Zo is Robert ook inzetbaar achter de balie. Robert heeft geen twee linkerhanden en kan dus ook klussen. Zoals nu zijn er na de verbouwing genoeg kleine klusjes die Robert ook kan oppakken. Robert was bijvoorbeeld laatst bezig met ophangen van extra lampen in de lounge hoek. Laatste werkzaamheid van Robert is ’s avonds schoonmaken. Dit gebeurd elke avond na sluitingstijd.

Robert is dus een ontzettend nuttige werknemer die erg breed inzetbaar is. Hij is er de hele week te vinden, ook in het weekend. Robert maakt ongeveer 40 uren in de week, hij is een fulltime medewerker met een vast contract.

Werkzaamheden Robert de Vries;

Robert de Vries is de clubmanager van de Sportsclub in Drachten. Robert is een erg druk man, we zien hem enorm vaak met een telefoon aan zijn oor. Het is in de Sportsclub erg normaal dat Robert alle kanten opvliegt om zaken te regelen. Als clubmanager heb je een ontzettend breed takenpakket, en zo dus ook Robert.  Hier een opsomming van de werkzaamheden van Robert;

ü  Personeelsmanagement

ü  Correspondentie

ü  Roosterzaken

ü  Organiseren

ü  Marketing

ü  Communicatie

ü  Salesmanagement

ü  Groepslessen

ü  Aanspreekpunt

Een clubmanager heeft ontzettend veel verantwoordelijkheden en is de hoofdverantwoordelijke van de club. Allereerst is Robert bezig met het personeelsmanagement. Hij is verantwoordelijk voor het maken van de roosters, gesprekken met de werknemers, functioneringsgesprekken en voor de kwaliteitsbewaking van het personeel. Mocht een medewerker ziek zijn melden ze dit bij Robert en past hij het rooster aan.

Robert is ook verantwoordelijk voor het organiseren van bijvoorbeeld acties en open dagen. Laatst was er bijvoorbeeld een actie bij de Albert Heijn. Klanten van de Albert Heijn konden hun bonnetje in een ton gooien met hun nummer en naam erop en zo een halfjaar gratis sporten winnen. Natuurlijk kan er maar één winnen, maar de rest van de deelnemers werd wel telefonisch uitgenodigd om kennis te maken met de Sportsclub. Want ook het onderdeel marketing is verantwoordelijkheid van Robert. De actie bij de AH is een mooi voorbeeld van marketing.

Robert is ook verantwoordelijk voor de communicatie. Hij zorgt er bijvoorbeeld voor dat de site up to date is en dat er mededelingen op het publicatiebord komen te staat. Deze taken kan hij natuurlijk delegeren aan zijn personeel. Ander voorbeeld van communicatie is de maandelijkse nieuwsbrief die de leden van de Sportsclub op hun email ontvangen.

Ook salesmanagement valt onder Robert zijn taken. Potentiele klanten moeten gebeld worden en de club moet alsmaar nieuwe leden zien te krijgen. Een mooi middel om nieuwe leden te krijgen is nu de Milon Cirkel. Sportsclub heeft aparte medewerkers die sales doen. Robert delegeert deze taken dus ook. Wij moesten laatst ook bezig met sales, potentiele klanten bellen om ze uit te nodigen voor een proefles op de Milon.

Als clubmanager heb je veel verantwoordelijkheden, zoals boven beschreven. Robert is dan ook hét aanspreekpunt van de Sportsclub voor zowel leden als voor het personeel. Is bijvoorbeeld de koffieautomaat stuk, meldt men het bij Robert.

Naast al deze verantwoordelijkheden geeft Robert ook nog eens groepslessen in spinning. Robert is dan ook ontzettend vaak en veel te vinden op de Sportsclub.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3 Klanten motivatie

                             

Bij een fitnessonderneming zijn er veel verschillende soorten klanten waar te nemen. Alle verschillende soorten klanten worden weergegeven in een drijfveren model. In het model worden vier verschillende doelen van elkaar onderscheiden. Binnen die vier doelen worden er zeven verschillende sporters verdeeld.

Figuur 1Drijfverenmodel

Elke sporter heeft zijn eigen drijfveer, ‘reden om te sporten’, en heeft een bepaald doel. Dit kan dus voor elke sporter verschillen. Bijvoorbeeld de ‘Sociale sporter’, deze vind het emotionele aspect van het sporten erg belangrijk, en is minder gefocust op resultaat en presteren. Deze sporter sport met de voornaamste reden om het lichaam te onderhouden.

Onderzoek

Voor opdracht 3 van de stage hebben we een paar klanten van de Sportsclub een korte vragenlijst in laten vullen. Op deze vragenlijst zijn er vragen te vinden waar de klant bepaalde aspecten van sporten kan schalen van 1 tot 10. Voorbeeldvraag; ‘Hoe belangrijk vind u het sociale aspect tijdens het sporten?’. Aan de hand van deze vragenlijst kunnen wij een beeld schetsen over de type sporters in de Sportsclub in Drachten.

 

 

Voornaamste beweegreden van de sporter.

Wat de sporter er aan wil overhouden

Type sporter volgens drijfveermodel

Sporter 1

Sociale aspect

Lichaam onderhoud

Sociale sporter

Sporter 2

Sociale aspect

Lichaam onderhoud

Sociale sporter

Sporter 3

Sociale aspect

Gezelligheid

Sociale sporter

Sporter 4

Sociale aspect

Lichaam onderhoud

Sociale sporter

Sporter 5

Afvallen

Resultaat

Doelgerichte sporter

Sporter 6

Spiermassa vergroten

Gespierd lijf

De fanatiekeling

Sporter 7

Sociale aspect

Lichaam onderhoud

Sociale sporter

Sporter 8

Sociale aspect

Gezelligheid

Sociale sporter

 

 

Conclusie

 

Ons beeld van de Sportsclub werd bevestigd door dit kleine onderzoek. Mensen bij de Sportsclub komen voornamelijk om lekker te sporten met het sociale aspect als drijfveer. De klanten komen graag sporten en zien het sporten als een mogelijkheid om vrienden en kennissen te zien en even kort mee te praten. De koffiehoek in de sportschool is altijd ruim gevuld met mensen die zowel voor als na het trainen met elkaar praten onder genot van een kop koffie of thee.

 

De resultaten uit de tabel spreken dan erg voor zich. Zes van de acht sporters die een vragenlijst heeft ingevuld blijkt een sociale sporter te zijn. Slecht een enkeling komt er echt met het specifieke doel om zo breed mogelijk te worden. Bijna alle sporters gaven aan dat ze afvallen belangrijk vonden, maar het belangrijkste aspect bleek toch wel het sociale aspect.

 

 

2.4               stage specifieke opdracht

 

2.4.1       beschrijving opdracht

 

Sportsclub Drachten is net gestart met de Milon-cirkel. Dit is een nieuw concept. Hier was nog geen handleiding voor. Als stage specifieke opdracht is er dus een handleiding/werkprocedure voor de Milon-cirkel gemaakt. Deze handleiding is hieronder te vinden.

 

Boven genoemde reden is de opzet tot de opdracht. Gezien het feit dat Sportsclub Drachten jaarlijks veel stagiaires heeft is het handig om een handleiding te hebben. Via deze handleiding/werkprocedure kunnen de stagiaires oefenen op de Milon-cirkel. Aan de hand van de aanwijzingen die worden geformuleerd kunnen de klanten worden ingesteld voor een proefles.

 

2.4.2       stappenplan

 

Na het horen van de opdracht is er een stappenplan gemaakt. Dit stappenplan is te vinden in onderstaand tabel.

Stap

Taken

Datum

Wie

1

Oefenen milon-cirkel

Instellingen oefenen

11/6/14

Matthijs en Jan Gerrit

2

Toepassen instellingen bij collega`s

13/6/14

Matthijs en Jan Gerrit

3

Oefenronde instellen tijdsgericht

17/6/14

Matthijs en Jan Gerrit

4

Opstellen handleiding stapsgewijs

19/6/14

Matthijs en Jan Gerrit

5

Handleiding uitwerken en mogelijk verbeteren

20/6/14

Matthijs en Jan Gerrit

6

Handleiding toepassen bij Cios Cursisten

23/6/14

Matthijs en Jan Gerrit

 

2.4.3       uitvoering stappenplan

 

De uitvoering van het stappenplan zag er uit als volgt:

Stap 1: Jan Gerrit en Matthijs zijn met elkaar aan het oefenen op de milon-cirkel. Door elkaar te controleren en verbeteren, leren ze er beiden van. Door het eindeloos herhalen van de instellingen is het de bedoeling, dat de instellingen erin worden geslepen.

Stap 2: De instellingen van de verschillende apparatuur wordt nu toegepast op verschillende collega`s . Door het oefenen van het instellen op verschillende personen, met verschillende afmetingen, is het de bedoeling dat de werkprocedure erin wordt geslepen.

Stap 3: Bij deze stap was het de bedoeling om de instellingen tijdsgebonden te kunnen doen. Voor het instellen van de apparatuur heeft de instructeur maximaal 1 minuut. Dit in verband met het doordraaisysteem van de milon-cirkel. Het is zeer belangrijk dat de instructeur de apparatuur goed kan afstellen in de beschikbare tijd.

Stap 4: Na het oefenen van de werkprocedure was het tijd om deze werkprocedure te gaan formuleren. Door het oefenen op verschillende collega`s en klanten, kwam er een bepaalde handigheid in. Nu was het zaak om deze handigheid te gaan formuleren.

Stap 5: Nadat Jan Gerrit en Matthijs de werkprocedure hadden opgesteld, werd deze samen met Robert gecontroleerd. Na deze inzage zijn er nog een paar aanpassingen gemaakt. Door deze aanpassingen kon het stappenplan geperfectioneerd worden.

Stap 6: Na de aanpassingen die zijn toegepast bij stap 5, was het nu tijd op de werkprocedure toe te passen. De CIOS-studenten werden voorgelicht en kregen de werkprocedure uitgereikt. De CIOS-studenten konden deze werkprocedure toepassen op elkaar.

 

2.4.4       Resultaat stage specifieke opdracht

 

Door de Milon-cursus te hebben gevolgd en veel te oefenen is de onderstaande handleiding gerealiseerd. Belangrijk is dat men eerst een paar keer op elkaar oefent voordat het wordt toegepast op de klanten. Dit vanwege het feit dat alle apparaten binnen een minuut moeten worden ingesteld.

 

Werkprocedure Milon-cirkel:

 

Opstarten Milon-cirkel:

1.       Computer aanzetten

2.       Beeldscherm trainerspoint aanzetten

3.       Klantenterminal aanzetten

4.       Kies Google Chrome op bureaublad

 

Werkprocedure voor een proefles:

 

Stap 1: aanmelden klant.

1.       Klant meldt zich bij de receptie en wordt doorverwezen naar de kleedkamer.

2.       Klant meldt zich omgekleed bij de receptie.(met handdoek)

3.       Klant vult het Milon-intakeformulier in.

4.       Klant wordt door de Milon-instructeur opgehaald bij de receptie.

5.       De instructeur neemt de klant mee naar de Milon-cirkel.

6.       De instructeur neemt de vragenlijst met de klant door.

7.       De instructeur maakt een pasje aan voor de klant.

Stap 2: aanmaken van de Milon-pas

1.       Kies het menu: Leden

2.       Kies het menu: nieuw lid aanmaken

3.       Doorloop het schema(alle verzamelde gegevens invullen)

4.       Knopje algemene voorwaarden aanvinken(noodzakelijk)

5.       Notitieveld: hier dienen de medische gegevens worden ingevuld

6.       Bevoegde trainer selecteren

7.       Gebruikers groepen: selecteer hetgene van toepassing.

8.       Trainingsdoelen: aanvinken wat van toepassing is.

9.       Gegevens opslaan.

10.   Naar trainingsplannen.

11.   Kies het menu: uit presentatie.

12.   Trainingseenheden slepen naar 20 trainingen.

13.   Selecteer het knopje: begrensd.

14.   Naar het menu: leden.

15.   Nieuw ID-middel toewijzen

16.   Kaartje boven kaartlezer houden.

17.   Opslaan.

 

 

Stap 3: uitleg Milon-cirkel

 

Bij de uitleg van de Milon-cirkel is het handig om alles chronologisch te vertellen. Probeer niet teveel informatie in de instelronde te vertellen. Hier is niet genoeg tijd voor.

 

De volgende tekst kan het best verteld worden:

 

‘We gaan straks samen de toestellen één voor één voor u instellen. Alle gegevens die we samen instellen worden bewaard op uw pasje. Als u dus de volgende keer komt, hoeft u alleen uw pas maar in het toestel te stoppen. Daarna drukt u op start en kunt u beginnen.

 

Ik weet dat u nog veel vragen heeft, maar geef me even de tijd om alles uit te leggen. Tijdens het instellen gaat alles veel duidelijker worden. Als we de Milon-cirkel eenmaal hebben ingesteld gaan we een proefrondje draaien. Ik volg u dan ook nog de hele tijd, zodat ik dan alles duidelijk kan toelichten.

 

De start van de Milon-cirkel is altijd bij de leg extension.  Als de cirkel vol is schuif je hier in de rij aan tot u aan de beurt bent. Om de 90 seconden kan er iemand starten. Als er iemand is die aan zijn tweede ronde begint kan hij hier bij de rij inritsen.

 

In het midden ziet u een zuil. Deze geeft de duur van de training aan. De blauwe tijdsindicatie is de trainingstijd, de rode tijd is de wisseltijd. Uitzondering hierop zijn de twee cardiotoestellen. Hier traint u vier minuten op. Daarom zijn van beide cardio-apparatuur er ook drie. Zo kan iedereen altijd doordraaien.

 

Tijdens de training is het de bedoeling dat u het einde van de minuut net haalt. In een minuut tijd moet u ongeveer twintig herhalingen kunnen maken, zijn dit meer dan kan het gewicht omhoog.

 

Bij de teruggangsfase(excentrische fase) wordt u dertig procent zwaarder belast. Dit vanwege het feit dat uw sterker bent in deze fase dan de uitduwfase(concentrische fase).

 

Dit zijn richtlijnen, kom ervoor jezelf achter hoe jij het makkelijk kan uitleggen.

Stap 4: instellen apparaten

 

Leg extention:

1.       Pasje in het toestel, laat de klant zien hoe.

2.       Haal de trainerspas over de sensor.

3.       Nu kan je alles rustig instellen(trainerspas overruled de klok). Denk wel aan trainende mensen die doordraaien.

4.       Klant mag plaatsnemen op de stoel(rug goed tegen leuning aan).

5.       Klant mag de benen ontspannen(recht naar onderen hangen).

6.       Als eerste de backrest instellen(draaipunt knie evenredig met draaipunt toestel).

7.       Druk dan op OK.

8.       Dan komt de lever lenght, stel de rol in op het scheenbeen, net boven de voetwreef.

9.       Weer op OK drukken.

10.   Hierna komt de lever forward, stel de rol omhoog in(benen bijna 90graden).

11.   Wederom OK.

12.   Als laatste de limiter backward,(bij meesten kan deze maximaal) bij klachten minder grote bewegingsuitslag.

13.   Wederom op OK drukken.

14.   Nu kan je op start drukken.

15.   Instellen gewicht(excentrische fase 30% zwaarder).

16.   Klant een paar herhalingen laten maken, dan door naar het volgende toestel.

 

Chest press:

1.       Kaart in het toestel plaatsen.

2.       Klant kan gaan zitten op de stoel.

3.       Trainerspas over de sensor.

4.       Limiter backward, instellen net zoals bankdruk stang.(mensen met klachten minder grote bewegingsuitslag).

5.       Nu seat instellen, hoogte stoel: handvatten net onder okselhoogte.

6.       Limiter forward instellen met nog kleine buiging in het ellebooggewricht(denk erom bij de oefening word de klant in het kussen gedrukt, dus grotere buiging houden bij instellen).

7.       Nu op start drukken

8.       Instellen gewicht(excentrische fase 30% zwaarder).

9.       Klant een paar herhalingen laten maken, dan door naar het volgende toestel.

 

Seated row:

1.       Laat nu de klant het pasje in het toestel plaatsen.

2.       Klant kan gaan zitten op de stoel.

3.       Trainerspas over de sensor.

4.       Limiter backward instellen, handvat net voor de leren borststeun. Kijk goed naar de fysiek van de klant(denk aan beperkingen), afhankelijk daarvan kunnen de handvaten meer naar achteren of naar voren worden ingesteld.

5.       Seat handen in een boog van 90 graden(ellebooggewricht).

6.       Limiter forward, bij getrainde mensen instellen totdat schouders zichtbaar naar voren worden getrokken, bij minder getrainde mensen tot de armen gestrekt zijn.

7.       Start.

8.       Instellen gewicht(excentrische fase 30% zwaarder).

9.       Klant een paar herhalingen laten maken, dan door naar het volgende toestel.

 

 

 

 

Crosstrainer:

1.       Laat de klant zelf het pasje in het toestel plaatsen.

2.       Laat de klant plaatsnemen op het toestel.

3.       Trainerspas over de sensor.

4.       Instellen weerstand.

5.       De klant moet een snelheid bereiken van 80 RPM.

6.       Indien weerstand verkeerd ingeschat verhogen of verlagen.

7.       Klant even een minuut de weerstand laten voelen, dan door naar het volgende toestel.

 

Leg curl:

1.       Laat de klant het pasje in het toestel plaaten

2.       Laat de klant plaatsnemen op het toestel.

3.       Back rest, draaipunt knie is gelijk aan draaipunt toestel.

4.       Lever lenght, beenrol net onder de kuiten instellen.

5.       Limiter forward, benen net niet gestrekt.

6.       Limiter backward, kan bijna altijd maximaal.

7.       Start.

8.       Laat de klant herhalingen maken en stel gewicht in(wederom 30% verschil).

9.       Laat de klant het pasje verwijderen, dan door naar het volgende toestel.

 

 

 

Abdominal:

1.       Laat de klant zelf de kaart plaatsen en plaatsnemen op het toestel.

2.       Haal de trainerspas over de sensor.

3.       De klant de voeten laten plaatsen op de voetplaat(heupbreedte).

4.       Footrest, instellen totdat de knieën in een hoek van 80 graden staan.

5.       Limiter backward, laat de rol opkomen tot net voor de borst van de klant.

6.       Lever lenght, instellen net onder de schouders, nu kan de limiter backward een stuk naar achteren worden geplaatst.

7.       Limiter forward, instellen tot hoever de klant kan buigen(klant met rol laten meebewegen).

8.       Start.

9.       Laat de klant herhalingen maken en stel het gewicht in(let op! Excentrisch 20% verschil).

10.   Laat de klant het pasje verwijderen, dan door naar het volgende toestel.

 

Lower back extention:

1.       Laat de klant zelf de kaart plaatsen en plaatsnemen op het toestel.

2.       Haal de trainerspas over de sensor.

3.       De klant de voeten laten plaatsen op de voetplaat(heupbreedte).

4.       Footrest, instellen totdat de knieën in een hoek van 80 graden staan.

5.       Lever lenght, instellen op schouderhoogte.

6.       Limiter backward, instellen totdat de klant rechtop staat.

7.       Limiter forward, klant zichzelf laten dubbelvouwen. Daarna de rol naar voren op de rug van de klant brengen.

8.       Start.

9.       Stel de gewichten in en laat de klant een paar herhalingen maken(excentrisch 20%).

10.   Laat de klant het pasje verwijderen, dan door naar het laatste toestel.

 

 

 

 

 

Fiets:

1.       Kaart laten plaatsen en de klant laten plaatsnemen.

2.       Trainerspas over de sensor.

3.       Seat, stel het zadel in tot het naar beneden gerichte been bijna gestrekt is.

4.       Start.

5.       Stel de weerstand in.

6.       Laat de klant een snelheid bereiken van 100 RPM.

7.       Even een minuut laten ervaren.

 

Na het instelrondje draait de klant een volledige ronde mee in de Milon-cirkel. Houd de klant goed in de gaten, maar besteed ook genoeg aandacht aan de andere mensen in de Milon-cirkel.

 

 

2.5 Feedback stagebegeleider

 

In de afgelopen paar weken zijn Jan Gerrit Tacoma en Matthijs Vos bezig geweest met een werkprocedure voor de milon cirkel. Deze werkprocedure ziet er netjes uit. We zullen deze werkprocedure gebruiken voor toekomstige CIOS-stagiaires. Aan de hand van deze werkprocedure kunnen de stagiaires mooi oefenen met de milon cirkel.

 

Over het algemeen waren we met z`n allen zeer positief over de inbreng van beide jongens. Ze werden behandeld als collega`s.  De jongens draaiden volledig mee en hadden dezelfde taken als de rest van het personeel. Ze gingen zeer goed om met deze verantwoordelijkheid.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Beeldverslag

 

 

Zoals al eerder vernoemd was het de bedoeling om 4 opdrachten schriftelijk in te leveren en 6 opdrachten op een beeldverslag. Hier een korte opsomming van de opdrachten die op beeld zijn gebracht:

Opdracht 4: Apparaten ontdekken

Opdracht 5: Gasheerschap/meelopen

Opdracht 6: Intakegesprek en testen

Opdracht 7: Communiceren

Opdracht 8: Beweegprogramma

 

Deze opdrachten zijn ook inmiddels allemaal op beeld gebracht. Het beeldmateriaal wordt op een DVD gebrand en op deze manier overhandigd aan de leraar.

 

 

 

 

 

Contact

Jan Gerrit Tacoma 0644067133 jgtacoma_1@hotmail.com