Competenties
1. Testen, Adviseren, Begeleiden
2. Duurzaam Veranderen van gedrag
3. Planmatig ontwikkelen
4. Hanteren van strategie
5. Bewaken van kwaliteit
6. Managen van financiën
7. Sportaccommodatie en faciliteiten
8. Leiding geven en managen
9. Ontwerpen, organiseren en begeleiden
10. Ondernemen, ontwikkelen en innoveren
11. Toepassen van sportmarketing
12. Inspelen op ontwikkelingen
13. Onderzoeken en adviseren
14. Ontwikkelen en borgen van sporteigenheid
15. Samenwerken
16. Communicatie
17. Reflecteren en leren
18. Zelfsturing en zelfwerkzaamheid
Dit zijn de verschillende competenties waaraan dient gewerkt te worden tijdens onze studie. In onderstaande grafiek zijn mijn vorderingen te zien. Hieronder zijn bepaalde competenties kort toegelicht met daarin een paar voorbeelden hoe dit tot stand is gekomen.
Duurzaam veranderen van gedrag: het afgelopen studiejaar waren we veel bezig met stage. In het begin liep dit nog niet echt, maar na verloop van tijd heb ik een professionelere houding gekregen en werden mijn resultaten ook aanzien baar beter. Dit is bewerkstelligd door beter te plannen en elke week een checklist te maken met opdrachten voor die week. Door dit elke week te doen was ik op een gegeven moment zelf verder dan de planning die gemaakt werd door school. Het is nu taak om deze lijn door te trekken naar volgend jaar.
Ondernemen, ontwikkelen en innoveren: veel opdrachten tijdens stage moesten we zelf richting aan geven. Dit was in het begin zeer lastig, maar na verloop van tijd wisten we steeds beter richting te geven aan onze eigen werk. Er werd niet meer gezegd wat gedaan moest worden, maar we bedachten onze eigen taken en functies. Zoals al gezegd was dit in het begin zeer lastig, maar na een kleine sturing ging dit al steeds beter. Voorbeelden hiervan is de algemene stage, waarin we zelf onze opdrachten moesten verzinnen en hier richting aan geven. Zo hebben we onze eigen opzet gemaakt van de kantine en hier zelf kritisch naar gekeken.
Samenwerken: Ik ben meer een solist dan een team speler, ik maak de opdrachten liever zelf dan dat ik op een ander moet wachten. Afgelopen studiejaar werden bijna alle opdrachten in teamverband gedaan. Dit was in het begin wennen, maar na verloop van tijd zag ik ook de voordelen van het samenwerken in. Hierdoor kon ik mij ook beter aanpassen en onderdeel van een team worden, wel heb ik nog vaak de neiging om de overhand te nemen en in een beslissende positie te gaan zitten. Dit kan soms vervelend zijn voor mijn teamgenoten die vaak meer gericht zijn op de methode terwijl ik meer resultaatgericht bezig ben.